Menu

Att göra egna mobilspel

Alla har vi väl någon gång spelat spel på mobilen, oavsett om det var Candy Crush, Wordfeud, Angry Birds, Quizkampen eller Pokémon Go. Idag finns det spel som passar alla och många är dessutom gratis. Men hur gör man om man vill skapa sitt eget spel till mobilen eller surfplattan?

Att utveckla egna spel till dator, konsol och mobila enheter var länge något tekniskt komplicerat som dessutom ofta krävde mycket pengar och bra kontaktnät. De senaste åren är det framför allt utvecklingen av spel för smartphones och surfplattor som har exploderat. Internet har gjort det väldigt mycket enklare att nå ut med sina spel, genom att ha möjliggjort digitala distributionsplattformar som Steam, App Store och Google Play Store.

Publicera spel med ett knapptryck

Tidigare var man tvungen att få ut sitt spel i fysisk form till diverse olika spelbutiker runt om i Sverige. Idag kan man istället publicera sitt spel för hela världen med ett knapptryck. Det krävs till exempel bara att man betalar en engångskostnad på 25 dollar (drygt 230 kronor) till Google för att få publicera appar på Google Play Store.

Dock behöver man ha ett företag och som en liten oberoende utvecklare kan det vara överväldigande med allt pappersarbete det innebär att driva ett eget företag. Är man dessutom flera som jobbar med spelet kan man behöva ordna med kontor. En lösning kan då vara att hyra ett kontorshotell, vilket ofta är ett mer flexibelt och kostnadseffektivt alternativ än ett vanligt kontor.

Kom igång med en gratis spelmotor

Förr i tiden var det som sagt betydligt mer tekniskt komplicerat att komma igång med spelutveckling. Ofta behövde man utveckla en spelmotor från grunden och endast de skickligaste programmerarna kunde utveckla sådana för 3D-spel. Idag ser det annorlunda ut och det finns färdiga spelmotorer som Unreal Engine och Unity att använda. Dessa har redan färdiga system för 3D-grafik, ljud, nätverk med mera, så man som utvecklare kan fokusera mer på själva spelet snarare än de underliggande tekniska systemen.

Både Unity och Unreal Engine är dessutom gratis att använda. Unity är populärast för mobilspel och indieutvecklare medan Unreal Engine är vanligare för så kallade AAA-spel. Det vill säga spel utvecklade av större spelstudior med miljonbudgetar. De allra största utvecklarna kör dock sina egenutvecklade spelmotorer, till exempel DICE med sin Frostbite-motor, Avalanche med Apex och Rockstar med RAGE. Det kostar dock väldigt mycket pengar att utveckla en egen spelmotor så därför är det vanligaste bland mindre utvecklare att man istället licensierar en.

Unity är som sagt helt gratis att använda, så länge man tjänar mindre än 100 000 dollar per år på sitt spel. Det gör den därför väldigt attraktiv för små indieutvecklare. Unreal Engine är gratis även den, men så fort man börjar tjäna över 3000 dollar på sitt spel måste man ge skaparna Epic Games fem procent av intäkterna som licensavgift.

För den som vill komma igång med spelutveckling finns det massvis med bra och gratis tutorials på nätet. Unity lanserade till exempel nyligen sin Unity Learn-plattform.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *